|
include "news/news.php"; ?>
U-571
W
tym przypadku od historii uciec się nie da. Dla porządku przypomnijmy:
Enigma to niemiecka maszyna szyfrująca, do której kod złamali polscy
matematycy jeszcze przed wybuchem wojny. W sierpniu 1939 roku skonstruowane
przez Polaków repliki Enigmy przekazano Anglikom i Francuzom. Potwierdzenie
geniuszu naszych naukowców Brytyjczycy zdobyli we maju 1941 roku, kiedy na
Atlantyku alianci przechwycili hitlerowską łódź podwodną, a wraz z nią -
przypadkowo - oryginalny egzemplarz Enigmy. Oznaczało to kres niemieckich
marzeń o dominacji na morzach. Dodać jeszcze należy, że udział polski w
sprawie dekryptażu hitlerowskich szyfrów przez lata był dla Zachodu kwestią
wstydliwą: dopiero we wrześniu tego roku brytyjski książę Andrzej
oficjalnie przekazał egzemplarz Enigmy premierowi rządu polskiego.
Ten historyczny wstęp wydaje się konieczny w chwili, gdy zaczyna się
projekcja "U-571": fabularnym tłem całej sprawy jest bowiem Enigma, a
ściślej - amerykański udział w jej przejęciu i złamaniu kodów. W filmie
Jonathana Mostowa wygląda to mniej więcej tak: hitlerowskie U-Booty
zacieśniają krąg wokół wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych, lecz mimo
wszelkich wysiłków przerwanie pierścienia zdaje się niemożliwe. Konieczne
jest złamanie szyfrów, jakimi posługują się Niemcy, a zadanie to staje się
punktem honoru dowództwa US Navy. No i wreszcie udaje wypełnić się misję.
Niemiecka łódź podwodna wzywa pomocy, do jej burty przybija łódź ratunkowa,
która okazuje się świetnie zakamuflowaną łodzią amerykańską. Amerykanie
biorą do niewoli niemiecką załogę, przejmują Enigmę i w tej samej chwili
zostają storpedowani przez innego U-Boota.
W tym miejscu zaczyna się nowy film. Na pokładzie U-571 jest garstka
Amerykanów i hitlerowski jeniec. Trzeba nie tylko uruchomić silnik, ale i
przepłynąć do najbliższego alianckiego wybrzeża. Oczywiście, Niemcy nie
zrezygnują ze zniszczenia przechwyconego okrętu, zaś obowiązująca
Amerykanów cisza radiowa uniemożliwia poinformowanie sojuszników o trudnej
sytuacji załogi. Ciąg dalszy? Przecież wiadomo, kto wygrał wojnę.
Zapisano tony papieru, wykpiwając Hansa Klossa i jego udział w pokonaniu
Hitlera, jak i poziom indoktrynacji serialu. Nie oszukujmy się: okręt U-571
jest właśnie takim Klossem - z tą różnicą, że twórcy "Stawki większej niż
życie" mieli więcej szacunku dla historii. Ale, prawdę mówiąc, chodziło tu
nie tyle o historię, ile o zdyskontowanie powodzenia takich filmów jak
"Polowanie na Czerwony Październik" czy "Karmazynowy przypływ". Akcja
tamtych filmów rozgrywała się na nowoczesnych okrętach atomowych, gdzie
trzeba było stawić czoło nie morzu lecz napiętej sytuacji politycznej. Tu
starannie dobrana załoga z Matthew McConaugheyem, Billem Paxtonem, Harveyem
Keitelem i Jonem Bon Jovi, zamknięta we wnętrzu mało sterownej łupiny,
walczy przede wszystkim z żywiołem. To kino hollywoodzkie oparte na
najlepszych tradycjach i tak zapatrzone w siebie, że nikt nie śmie głośno
postawić pytania: po co US Navy była Enigma (w rok po zdobyciu urządzenia
przez Anglików), skoro załoga S-33 tak łatwo namierzyła uszkodzony okręt
U-571? film.onet.pl
Ciekawostki dotyczące
filmu oraz wpadki
Erik Palladino miał zapalenie krtani podczas
kręcenia sceny z burczącym samolotem. Poruszał więc tylko ustami w
trakcie wypowiadania swojej kwestii, a dopiero później podłożył głos.
Na początku filmu, zaraz po tym, jak wybucha
pożar w niemieckiej maszynowni, oficer krzyczy, że łódź spada na
głębokość 120 metrów. Bliższe ujęcie pokazuje jednak, że łódź szybko się
płynie przy powierzchni.
W filmie czarnoskórzy bohaterowie są
widocznymi członkami załogi amerykańskiej łodzi podwodnej. W tamtych
czasach załogi nie były jednak w pełni zintegrowane i Afroamerykanie
służyli przeważnie jako stewardzi lub kucharze.
Po wystrzeleniu pyłu (odpadów) z łodzi
podwodnej, ma miejsce wystrzał spod okrętu. Pluski i iluminacje
wskazują, że łódź jest na lub blisko powierzchni, a nie na głębokości
150 metrów.
Kilka scen pokazuje ładunki głębinowe
wypuszczane w odległości kilku stóp od zanurzonej U-571. Detonacja w
takiej bliskości łodzi spowodowałaby katastrofalne zniszczenie i łódź
zatonęłaby.
W rzeczywistości łódź podwodna U-571 nie
została nigdy przechwycona. To okręty podwodne U-559 i U-110 były tymi
przechwyconymi z kodami szyfrującymi przez Brytyjczyków w sierpniu 1941
roku, czyli pięć miesięcy przed przystąpieniem Ameryki do wojny.
Natomiast U-570 w rzeczywistości była U-Bootem przechwyconym przez
Brytyjczyków pod koniec 1941 roku i używanym jako HMS Graph do początku
1944 roku. Brytyjska Marynarka Królewska używała tej łodzi, by zmylić
okręty niemieckie i zniszczyć je przez zaskoczenie.
Nazistowski emblemat umieszczony na S-33
tajemniczo znika w późniejszych scenach.
Enigma użyta w filmie jest autentyczną
maszyną. Twórcy obrazu pozyskali ją na potrzeby filmu od prywatnego
kolekcjonera.
Kiedy U-571 wysyła wiadomość o
niebezpieczeństwie, koła zębate Enigmy są widoczne, kiedy trzy litery
tekstu są "wystukiwane" na maszynie. Koło z prawej ręki powinno posuwać
się naprzód z każdą literą, ale tak się nie dzieje. W ujęciu widać, jak
koło posuwa się do przodu przy jednej literze raz, a przy następnej
zaczyna poruszać się do tyłu. Filmowcy użyli prawdziwej Enigmy z czasów
wojennych po ponad 55 latach, więc maszyna nie działała już całkiem
poprawnie i tym spowodowane były te nieścisłości.
Niemiecki samolot rozpoznawczy ma być
Messerschmidtem 109. Jednak główne ujęcie pokazuje inny samolot, gdyż ma
niewłaściwe skrzydła.
Przy wejściu na obszar Naval na pierwszym
planie znajduje się znak stop. W tamtych czasach znaki takie były żółte
z czarnymi literami, a nie czerwone z białymi literami.
W jednej ze scen kilku amerykańskich marynarzy
zakłada niemieckie uniformy ze swastyką umieszczoną po przeciwnej
stronie koszuli. W kolejnej scenie amerykańscy marynarze ubrani są w
unifrormy z wstążką przyznawaną w ramach nagrody , która nie istniała w
1942 roku.
Kiedy niemiecka łódź podwodna napotyka łodzie
ratunkowe z ocalałymi, widać strzelca z długą taśmą pełną naboi,
zwisającą mu niemal do kolan. Kiedy zaczyna się strzelanina taśma w jego
wyprostowanych rękach nie ma więcej niż dwie stopy długości, choć atak
trwa nie dłużej niż 15 sekund.
S-33 wyrusza z Kittery w Maine (na budynku za
spawarnią widać napis "PORTSMOUTH NAVAL SHIPYARD"), ale kiedy Hirsch
przegląda mapę, pokazuje ona, że pozycja U-571 wynosi 52°N, 29°W. Jest
to ponad 2000 mil od Portsmouth, ale tylko 1200 mil od Lorient we
Francji. U-571 opuściła więc Lorient pierwsza zanim S-33 opuściła
Portsmouth (wiemy o tym z pór dnia, zresztą Hirsch też o tym wie) i
amerykański okręt dryfuje na wschód. Niemożliwe jest więc to, że S-33
pierwsza się tam znalazła, jak to ma miejsce w filmie.
Jeden z marynarzy nosi znak kotwicy na
kołnierzyku swojej koszuli w kolorze khaki. Takie znaki nie zostały
jednak wprowadzone aż do 1959 roku.
Kiedy kapitan zostaje wezwany na zewnątrz
U-571 przez załogę, okręt "idzie" prosto na niemiecki niszczyciel,
zagradzając mu drogę. Widać wtedy działko wycelowane prosto w tym
kierunku na U-571. Chwilę później, gdy kapitan każe celować załodze w
stacyjkę z radiem niszczyciela, niemiecki niszczyciel odpowiada
skierowaniem działka wzdłuż U-571, ponieważ łódź jest teraz pokazana
jako celująca w innym kierunku.
Kiedy "Królik" wraca po wystrzeleniu śmieci i
ciała Mazzoli, Tyler nakłada płaszcz, a w następnym ujęciu nie ma na
sobie żadnego płaszczu.
W początkowej scenie wskaźnik głębokości na
U-571 ma gładkie czarne oznaczenia na białym tle. Natomiast w
późniejszych ujęciach skala jest podzielona na zielone, żółte i czerwone
strefy.
Kiedy Tyler siedzi na werandzie i pali
papierosa, pierwsze ujęcie pokazuje, że jest on do połowy nadpalony, w
następnym ujęciu papieros jest cały, a w kolejnym znów widnieje jego
tylko połowa.
Hirsch mówi, że lokalizacja jest blisko linii
CHOP, która przebiega na 30°W. Linia CHOP (CHanged OPerational) została
wyznaczona 1 lipca 1942 roku. Jednak w pierwszej scenie Tyler dostaje
list z datą 14 maja 1942 roku, a więc wtedy linia CHOP przebiegała
wzdłuż 26°W i później 47°W,a z pewnością nie na 30°.
W scenie, gdzie Tyler i Mazzola znajdują się
na zewnątrz łodzi podwodnej, przelatuje nad nimi niemiecki samolot, a
Mazzola wrzeszczy, jego usta poruszają się niezgodnie z tym, co
słyszymy.
W scenie przed załadunkiem łodzi, widać
skrzynkę z matariałami wybuchowymi, ale oznakowanie skrzynki to
międzynarodowy symbol Ligi Narodów wskazujący na materiały wybuchowe.
Liga Narodów powstała jednak dopiero po II wojnie światowej.
Film ma rozgrywać się w maju 1942 roku. Na
początku filmu niemiecki dowódca każe zatopić łodzie ratunkowe z
ocalałymi po wcześniejszym ataku, twierdząc: "Nie możemy brać na pokład
ocalałych - to rozkaz Fuhrera". Pomijając fakt, że to nie Hitler, a
admirał Doenitz wydał ten rozkaz, to nie wszedł on w życie aż do tzw.
Incydentu Lacońskiego z 17 września 1942 roku.
Podczas testowania znajomości języka
niemieckiego u jednego z żołnierzy oficer mówi o niemieckim mieście
Koblenz na Renie. W angielskich podtytułach nazwa ta została zapisana
jako Koblentz, aby ułatwić odpowiednią wymowę wyrazu.
Kiedy S-33 pierwszy raz się zanurza, Klough
trzy razy powtarza alarm o zanurzeniu: Dive! Dive! Dive! Naprawdę alarm
taki obejmuje dwa powtórzenia: Dive! Dive!
Wyjaśnienia przed napisami końcowymi,
podkreślające fakt przechwycenia Enigmy przez Brytyjską Marynarkę
Królewską, zostały dodane tylko z powodu głośnego sprzeciwu ze stony
Wielkiej Brytanii, gdzie sądzono, że Hollywood próbuje przypisać ten
czyn Amerykanom (którzy nie przechwycili żadnych niemieckich materiałów
Enigmy aż do 1944 roku).
Hirsch mówi, że łódź podwodna została
zaatakowana "zeszłej nocy o 3 godzinie". Jest to niemożliwe choćby
dlatego, że S-33 nie mogła zostać wysłana, kiedy to się zdarzyło, tak
więc oficer musiał mieć na myśli noc jeszcze wcześniejszą.
W początkowej scenie przyjęcia widać, że jeden
z marynarzy pije piwo Budweiser z nowoczesnego modelu butelki.
Niemcy, co prawda, wprowadzili nową wersję
Enigmy w lutym 1942 roku i kod był praktycznie nie do złamania dla
aliantów aż do przechwycenia książek z kodami z łodzi podwodnej w
październiku 1942 roku. W rzeczywistości była to jednak brytyjska
operacja i nie zawierała kroków przedstawionych w filmie. A łódź
podwodna U-559 zatonęła sama wkrótce po odebraniu książek z kodami.
W scenie otwierającej mężczyźni dużo piją.
Kiedy zostają zwołani na łódź podwodną, doskonale utrzymują równowagę.
Następnie obsługują sprzęt i wodują statek bez najmniejszych trudności.
Powszechnie wiadomo, że alkohol zmniejsza zdolność do właściwego
obsługiwania maszyn.
Tuż przed wystrzeleniem torpedy, widać przez
peryskop niemiecki niszczyciel z niemożliwie wyniesionej i znacznie
bliższej niż łódź podwodna pozycji.
Kiedy Hirsch instruuje załogę S-33, wskazuje
rzeczy na mapie morskiej. Kiedy najpierw widzimy stół z mapą, jedyną
leżącą tam rzeczą jest brązowy folder. Potem w zbliżeniu widać folder i
zdjęcie Enigmy. W kolejnym ujęciu widać cały stół, ale znów jest tam
tylko folder. Następnie Hirsch wyjmuje zdjęcie z folderu.
filmweb.pl
|
|